It is currently Wed Jun 26, 2024 10:37 am

All times are UTC + 2 hours




 Page 1 of 1 [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Marcel's ZX 2.0i 16V
PostPosted: Sun Oct 08, 2006 5:37 pm 

Joined: Sun Oct 08, 2006 4:24 pm
Posts: 2
Location: Driehuis, nh
Ik heb een paar foto's van mijn zwarte ZX 2.0i 16V gepubliceerd op http://www.flickr.com/photos/36514545@N00/sets/72157594318069537/

Ik kocht mijn 16V eind 2001. Ik had als auto-van-de-zaak een Citroen ID 19 P uit 1962 en het was zonde om die elke dag te rijden. Ik kreeg toestemming om op zoek te gaan naar een ZX voor erbij. Dat moest een zestienklepper worden! Mijn goede vriend en Citroen-expert Gert de Jong raadde het mij in eerste instantie af. Te duur en te gevoelig voor storingen. Maar tot nu toe heeft mijn ZX me nog nooit in de steek gelaten ...

Ik heb meerdere 16V's bekeken, vaak van snelle, jonge jongens die er al een hoop aan hadden verprutst. Een serieuze, donkergroene kandidaat uit Den Haag kreeg ik mee voor een proefrit naar Gert's garage. Die ZX was erg mooi, maar de techniek was door de plaatselijke officiele Citroen-dealer al lekker om zeep geholpen. leidingen die nergens naar toe gingen, kabels die elke vorm van isolatie misten, ijzerdraadjes om vitale delen in het gareel te houden, om over de prestaties maar te zwijgen ... om te huilen. Dat deed de eigenaar dan ook toen ik de auto weer terugbracht met de mededeling dat dit 'm niet ging worden en dat 'ie eigenlijk APK afgekeurd zou moeten worden.

Nee, ik was op zoek naar een originele, onverprutste auto met weinig kilometers. Mijn zoektocht eindigde bij mijn huidige auto, de JB-RJ-16. De vorige eigenaresse was er niet echt zuinig op, getuige de snoeppapiertjes her en der, en de ingevreten vogelpoep op het dak, maar de auto had nog maar 69.000 km gelopen en volgens Gert was hij technisch zeer goed onderhouden door mensen die hun verstand gebruikten.

Nu hou ik van origineel, dus eerst moest de rode reflectiebak tussen de achterlichten eraan geloven. Als tweede heb ik een originele ZX-radio op de kop getikt en op CitroMobile een mooie mattenset en middenarmsteun. Van mijn vriend kreeg ik voor mijn verjaardag een set 16V-badges (over belachelijk hoge prijzen gesproken ...) En ondertussen heb ik toch de standaard-uitrusting opgeleukt met een set Target Xenon-lampen (niet te geloven wat een verschil).

En ziedaar, mijn auto. Ik ben er nog elke dag blij mee. Hij rijdt fantastisch en heeft me echt nog nooit laten staan. Hij wordt regelmatig gepoetst en schoongemaakt. Nu staat er 155.000 km op de teller en ik ben niet van plan 'm weg te doen. Daarvoor is het de meest betrouwbare en fijne auto die ik ooit heb gehad. Groeten uit Driehuis,

Marcel



_________________
ZX 2.0i 16V JB-RJ-16
Offline
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 08, 2006 8:20 pm 
User avatar

Joined: Sun Jul 24, 2005 11:35 am
Posts: 907
Location: Harderwijk - The Netherlands
Welkom hier :)
Een zwarte 16V zie je niet vaak, en wat glimt ie hard op die foto met die poetsspullen ;)
En verder zie ik een kapot mistlampglaasje? Zal inmiddels al wel verholpen zijn denk ik. Heb er laatst ook 1 stuk gehad.
En de xenon, dat dat een aanrader is kan ik me voorstellen ;)


Offline
 Profile  
 
 Post subject: Mistlampglaasje
PostPosted: Sun Oct 08, 2006 11:14 pm 

Joined: Sun Oct 08, 2006 4:24 pm
Posts: 2
Location: Driehuis, nh
Tja, dat mistlampglas was wel het eerste dat werd vervangen, de foto is al wat ouder ... Ik zorg er altijd voor dat de auto al zijn beurten krijgt en bij de minste twijfel wordt een onderdeel al vervangen. Is inderdaad niet goedkoop, en de Citroen-kwaliteit is erg dubieus (vooral de radiator en de achterste uitlaatdemper gaan standaard binnen een anderhalf jaar kapot). Vind het leuk dat er zo'n actieve club 16V-enthousiastelingen bestaat.



_________________
ZX 2.0i 16V JB-RJ-16
Offline
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 09, 2006 5:38 pm 
User avatar

Joined: Sun Jul 24, 2005 11:35 am
Posts: 907
Location: Harderwijk - The Netherlands
We zijn er om elkaar te helpen met deze vrij zeldzame auto ;)
Radiateur, hmm hoor ik voor het eerst. De mijne is dit jaar heen gegaan, maar dat was de originele van '93, dus 12 jaar is netjes dacht ik zo ;)


Offline
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 09, 2006 7:53 pm 

Joined: Sun Jul 24, 2005 5:35 pm
Posts: 280
Location: bergen op zoom
hai en welkom in het land der fanatiekelingen :D
Wat is die van jou schitterend zeg :shock: , zo orgineel en zo zwart 8) .gaaf dat er mensen zijn die ze koesteren ga zo door :D (dat zal geen probleem zijn denk ik :wink:



_________________
mega friek 16valve
Offline
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 13, 2006 10:18 pm 
User avatar

Joined: Sun Jul 31, 2005 12:50 pm
Posts: 98
Location: Almelo
Prima wagen zeg! Ziet er zeer netjes uit!!



_________________
Trotse bezitter van een ZX 1.6i Avoriaz uit '95. Hij is heel mooi groen =)
Offline
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 15, 2006 2:15 pm 
User avatar

Joined: Sun Jul 24, 2005 5:38 pm
Posts: 84
Welkom mooie zx glim glim 8)



_________________
Image
More info about my C4 Coupe VTS
Offline
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 15, 2006 9:19 pm 
User avatar

Joined: Sun Jul 24, 2005 2:40 pm
Posts: 63
Location: drachten
:D hey welkom hiero.



_________________
--2 fast 4 u--

Image

http://www.tunerz.nl/default.asp?s=50EE4A11706948D1AE7FDBF4DA8E3C28&act=open_member&id=1300
Offline
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
 Page 1 of 1 [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  

cron