Ik heb een paar foto's van mijn zwarte ZX 2.0i 16V gepubliceerd op
http://www.flickr.com/photos/36514545@N00/sets/72157594318069537/
Ik kocht mijn 16V eind 2001. Ik had als auto-van-de-zaak een Citroen ID 19 P uit 1962 en het was zonde om die elke dag te rijden. Ik kreeg toestemming om op zoek te gaan naar een ZX voor erbij. Dat moest een zestienklepper worden! Mijn goede vriend en Citroen-expert Gert de Jong raadde het mij in eerste instantie af. Te duur en te gevoelig voor storingen. Maar tot nu toe heeft mijn ZX me nog nooit in de steek gelaten ...
Ik heb meerdere 16V's bekeken, vaak van snelle, jonge jongens die er al een hoop aan hadden verprutst. Een serieuze, donkergroene kandidaat uit Den Haag kreeg ik mee voor een proefrit naar Gert's garage. Die ZX was erg mooi, maar de techniek was door de plaatselijke officiele Citroen-dealer al lekker om zeep geholpen. leidingen die nergens naar toe gingen, kabels die elke vorm van isolatie misten, ijzerdraadjes om vitale delen in het gareel te houden, om over de prestaties maar te zwijgen ... om te huilen. Dat deed de eigenaar dan ook toen ik de auto weer terugbracht met de mededeling dat dit 'm niet ging worden en dat 'ie eigenlijk APK afgekeurd zou moeten worden.
Nee, ik was op zoek naar een originele, onverprutste auto met weinig kilometers. Mijn zoektocht eindigde bij mijn huidige auto, de JB-RJ-16. De vorige eigenaresse was er niet echt zuinig op, getuige de snoeppapiertjes her en der, en de ingevreten vogelpoep op het dak, maar de auto had nog maar 69.000 km gelopen en volgens Gert was hij technisch zeer goed onderhouden door mensen die hun verstand gebruikten.
Nu hou ik van origineel, dus eerst moest de rode reflectiebak tussen de achterlichten eraan geloven. Als tweede heb ik een originele ZX-radio op de kop getikt en op CitroMobile een mooie mattenset en middenarmsteun. Van mijn vriend kreeg ik voor mijn verjaardag een set 16V-badges (over belachelijk hoge prijzen gesproken ...) En ondertussen heb ik toch de standaard-uitrusting opgeleukt met een set Target Xenon-lampen (niet te geloven wat een verschil).
En ziedaar, mijn auto. Ik ben er nog elke dag blij mee. Hij rijdt fantastisch en heeft me echt nog nooit laten staan. Hij wordt regelmatig gepoetst en schoongemaakt. Nu staat er 155.000 km op de teller en ik ben niet van plan 'm weg te doen. Daarvoor is het de meest betrouwbare en fijne auto die ik ooit heb gehad. Groeten uit Driehuis,
Marcel